(0) kommenttia

Alikulun loppulasku on kirjattu: Hanke maksoi noin 14 milj. euroa, kaupungin osuus nousi 30 prosenttia

Uusi alikulkuväylä tuli kalliksi, mutta lopputulosta ovat monet kiitelleet.

Kesällä valmistuneen rautatien alikulkuhankkeen lopulliset kustannukset on nyt laskettu ja hankkeen hintalappu on selvillä.

Kustannukset nousivat reippaasti alkuperäisistä suunnitelmista ja niin myös Hangon kaupungin osuus kustannuksista.

Alikulkuprojekti tuli maksamaan Hangolle 4 316 802 euroa. Summasta Hangon satama maksaa 2 miljoonaa euroa.

Edellinen arvio on viime kesäkuulta. Siihen verrattuna laskuja on vielä kirjattu lisää noin 40 000 euroa.

Hankkeen alkuvaiheessa hinta-arvio oli kaupungin osuudesta noin 3,3 miljoonaa euroa. Lisähintaa tuli lopulta noin 30 prosenttia.

Koko hanke maksoi lopputilityksen mukaan runsaat 14 miljoonaa euroa. Pääosan laskuista maksoi Väylävirasto eli valtio.

Alikulkuhankkeen yhteydessä toteutettiin paljon muutakin kuin itse ”tunneli”. Matkan varrella tuli myös yllätyksiä ja lisätöitä.

Muutostöitä tehtiin runsaasti Tarhakadulla ja Korsmanninkadulla. Uusi kaukolämpöreitti rakennettiin sekä viemäri- ja kaapelikaivantoja kaivettiin ja louhittiin.

Haastavin ja samalla kallis projekti oli viemäri- ja hulevesiputkien siirto Tarhakadun kautta.

Vaihtoehtona oli laittaa alikulun viereen jätevesi- ja hulevesipumppaamot, mutta kaupunki ei hyväksynyt vaihtoehtoa.

Jos pumpuissa olisi ollut vikaa, alikulku olisi täyttynyt vedellä.

Teknisesti alikulku rakennettiin pohjaveden painetason alle vesitiiviinä rakenteena. Siitä tuli paljon lisäkustannuksia.

Hangon teknisen lautakunnan kokouksessa 24.9. on loppuyhteenveto alikulkuhankkeen kustannuksista.

(0) kommenttia
Kommentit

Kommentoi

Seuraa hanko-nyt.fi