(4) kommenttia

Hylätylle tasoristeyshankkeelle on etsitty vaihtoehtoa – yksi selvästi halvempi ratkaisu löytyi

Uusi katulinja kukisi nykyistä jyrkemmässä kulmassa radan yli. Näin parannetaan tasoristeyksen turvallisuutta. (kartta

Appelgrenintien tasoristeyksen poistosta ja turvallisuuden parantamisesta on laadittu vaihtoehtoisia suunnitelmia, joista yksi on selvästi halvempi kuin muut esitetyt.

Väylävirasto esitti viime vuonna 120 metriä pitkän sillan rakentamista radan yli. Hanke maksaisi runsaat 5 miljoonaa euroa, josta kaupungin osuus olisi noin 3 miljoonaa euroa.

Väylän tarjous ei kelvannut Hangolle, vaan kaupunginhallitus hylkäsi hankkeen.

> Kaupunginhallitus tyrmäsi ehdotuksen uudesta sillasta, jolla tasoristeys korvattaisiin (Hanko-nyt.fi 2.3.)

Sen jälkeen asiasta tehtiin valtuustoaloite, jonka pohjalta tasoristeyshanketta on puntaroitu.

Väylä on vertaillut kolmea uutta mallia ja yrittänyt etsiä halvempaa ratkaisua.

Kahdessa vaihtoehdossa silta tehtäisiin vain ajoneuvoliikenteelle ja kevyelle liikenteelle rakennettaisiin joko oma kapea alikulku tai tasoylikäytävä.

Kummassakaan ratkaisussa hinta ei muutu merkittävästi. Silta ja oma alikulku pyöräilijöille ja jalankulkijoille -malli masaisi jopa vähän enemmän kuin aluksi esitetty vaihtoehto.

Jos kevyt liikenne jätetään maantasoon omalle tasoristeykselle, hinta olisi 4,6 miljoonaa, josta kaupungin osuus on 2,6 miljoonaa euroa.

Kolmas esitetty vaihtoehto on nykyisen tasoristeyksen parantaminen ja uusi katulinjaus, joka olisi nykyisten turvallisuusnormien mukainen.

Katu ei saa ohjeiden mukaan mennä vinosti radan yli. Tasoristeyksestä on oltava 60 metriä suoraa katua ja liittymät pitää olla vähintään 40 metriä radasta.

Tasoristeyksen parantaminen uudella katulinjalla maksaisi noin 0,55 miljoonaa euroa. Kustannusten jaosta valtion ja kaupungin kesken ei ole neuvoteltu eikä summassa ole mukana tonttien lunastuskorvaukset.

Väylä on ilmoittanut Hangon kaupungille, että ratkaisut on tehtävä ensi kesäkuun loppuun menneessä. Sen jälkeen hankerahat, jotka on myönnetty radan sähköistykseen, käytetään muuissa tasoristeysten poistohankkeissa.

> Tasoristeysasia ei olekaan loppuun käsitelty – valtuusto pääsee vielä ainakin väittelemään aiheesta (Hanko-nyt.fi 9.3.)

(4) kommenttia
Kommentit (4)

Kommentit (4)

Kannattaisi tutkia!
MIV
Voin melkein lyödä vetoa että rahat menee muihin tasoristeyksiin , sillä meidän päättäjät eivät kesäkuuhun menneessä ole päässeet yhteisymmärrykseen!
baabushka
Meidän talojenko läpi uusi tie tulee kulkemaan??
Jorma Manner
Kuinka monta rakennusta jäisi alle? Onko raskaan liikenteen kuljettajilta kysytty, miten talvikeleillä rekka tuodaan mutkan jälkeen ylämäkeen sillalle satamasta tultaessa? Sama juttu toiseen suuntaan: liukkailla alamäkeen ja risteykseen?

En voi ymmärtää miten tätä ajetaan kuin käärmettä pyssyyn? Montako onnettomuutta nykypuomein ollut? Tuossa kohtaa junan vauhdille ei tasoristeyksellä mitään merkitystä.

Satamabaana tuntuu ainoalta järkevältä ajatukselta, jos liikennejärjestelyitä tehdään. Kaarle Langen visiossa raskas liikenne radan valmista penkkaa pitkin olemassa olevaan alikulkuun hautausmaan taakse? Miksi tämä vaihtoehto ei edes selvittelyyn kelpaa?
AP

Kommentoi

Seuraa hanko-nyt.fi