(9) kommenttia

Kaukoparkkia on tarkoitus kokeilla Poker Run -viikonloppuna ja suitsia vallatonta pysäköintiä

Appelgrenintie aiotaan muuttaa kolmeksi päiväksi yksisuuntaiseksi Casinon kohdalla ja varata toinen kaista kävelijöille ja pyöräilijöille.

Hangon kaupunki aikoo kokeilla pysäköinnin ohjaamista kahden kuukauden kuluttua viikonvaihteessa, jolloin on kaksi isoa tapahtumaa Hangossa.

Elokuun 13.-15. päivinä järjestetään Poker Run -veneilytapahtuma Itäsatamassa ja kansainvälinen purjelautakilpailu tukikohtana Casinon puisto. Hankoon odotetaan viikonloppuna tuhansia vierailijoita.

Pääkeinoina pilotissa on perustaa Koulukadun pallokentälle pysäköintialue ja tehdä yksi kortteliväli Appelgrenintiellä yksisuuntaiseksi ajoneuvoliikenteelle, jolloin saadaan toinen katukaista varattua jalankululle ja pyöräilylle.  

Kaukoparkilla on tarkoitus rajoittaa laitonta pysäköintiä ja lisätä kävelyn turvallisuutta Casinon kohdalla, jossa jalankulkuväylä on kapeimmillaan ja ihmisiä eniten liikkeellä.

Pilottikokeilu elokuussa on osa laajempaa suunnitelmaa saada pysäköintiä kuriin kesäaikaan varsinkin isojen tapahtumien aikaan. Kaupunki on saanut suunnitteluun Traficomilta avustusta.

Autopaljous on kauniilla säällä muutenkin ongelmallinen, koska vierailijat haluavat tulla autoilla mahdollisimman lähelle keskustan ranta-alueita.

Elokuussa pilotoidaan myös tapahtumajärjestäjän kykyä ja mahdollisuuksia informoida Hankoon tulevia vierailijoita ja näin saada tapahtumaan tulijat löytämään nopeasti pysäköintipaikka.

Katujen varsille laitetaan P-merkit, joiden avulla opastetaan autoilijaa parkkipaikalle Koulukadulle.

Elokuun kokeilulla haetaan kokemuksia ensi kesäksi kehittää kaukopysäköintiä.

Hankkeessa on tarkasteltu lisäksi Keskuskoulun piha-alueen ja urheilutalon pysäköintialueen ottamista todella isoissa tapahtumissa pysäköintikäyttöön.

Veneilytapahtumien traileriparkit voisivat sijaita Itäisillä autokentillä tai Ruukki Areenan alueella.

Hangon tekninen lautakunta käsittelee elokuun kokeilua 16.6.

> Autoja parkkeerataan minne sattuu suurissa tapahtumissa – pysäköintiin kaivataan järjestystä, kaukoparkkeja harkitaan (Hanko-nyt.fi 7.12.2020)

(9) kommenttia
Kommentit (9)

Kommentit (9)

Mitäs siinä, parkkitalo nosturin taakse, Helkama-talon viereen. Ruoholahdessakin on missä Länsiväylä "rantautuu" Helsinkiin. Kaksi kellarikerrista ja neljä kerrosta ylöspäin niin voi ehkä saada 200 paikkaa? Sen jälkeen tiukka valvonta (kuin esimerkiksi Maarianhaminassa) niin saadaan ehkä vähän autoja pois sopimattomista paikoista. Oli tänäänkin kaksi citymaasturia ajettuina "porsaiden" välistä parkkiin Bellevuen aidan viereen...
Tai sitten kaukoparkki vaikka itäisillä autokentillä ja kaksi bussia jotka ajavat Leijona-patsaan "kääntöpaikalta" Halpa-Hallin viereen. Lähtö kahdenkymmenen minuutin välein.
Mistä lähtien on muuten tullut lailliseksi pysäköidä risteysalueella? Esim. Itäsatamassa vanhan Mad Dog:in edessä. Siinähän on kai vielä huoltoajo sallittu, elikkä risteys on ymmärtääkseni ihan samalla paikalla kuin talvellakin?
Johannes Laxell
Nyt ihmetellään ja suunnitellaan tapahtumien aikaista pysäköintiä. Erittäin hyvä asia.
Mutta sanoisin että vaikeaa tulee olemaan koska tälläkin hetkellä pysäköinti on holtitonta. Esimerkkinä Appelgrenin tiellä jokapäiväinen pysäköinti jalkakäytävälle. Rakennusliikkeen tai liikkeiden autoja. Eilen pieni pyöräilijä (alle 12 v. sallittu ajaa jalkakäytävällä) joutui väistämään autoja ajoradalle. Melkoinen riski. Pysäköinti on kielletty myös kadulla, saati jalkakäytävällä. Korsmaninkadulla rakennuttaja haki ilmeiseti luvan kaupungilta jalkakäytävän käyttöön ja sulkemiseen? Onko Appelgrenin tiellä haettu lupaa? On ilmeistä, että poliisia ei kiinnosta pysäköintisakkojen jakaminen. Pitäisi kiinnostaa. Ihan samantekevää menevätkö virhemaksut valtion tai kunnan kassaan, sillä on merkitystä että lain kunnioitus otetaan vakavasti. Jos luvattomalle pysäköinnille ei pystytä/haluta tehdä mitään ns. normiaikan, voin kertoa että tapahtumien aikana hyvät hankkeet ovat tuhoon tuomittuja. Itasaman pysäköintikietojen noudatta jättämisestä lienee turha sanoa mitään. Paitsi että miksi kieltomerkit ovat hinausmekkeineen ovat siellä, yhtään autoa ei ole kaiketi hinattu pois? Poistakaa merkit jos ei valvota. Paikkaa koskevat yleistä tietä koskevat säännökset eli alue ei ole suljettu yleiseltä liikenteeltä. Nyt olisi ryhtiliikkeen aika.
Peter von Bil
Ei kyseessä ole ainoastaan parkkiongelma vaan enemminkin liikenneturvallisuus: Appelgreenintiellä puuttuu kevyen liikenteen väylä monin paikoin ja kesäisin on paljon niin kävelijää kuin pyöräilijää ym. kevyen liikenteen kulkijaa paikalla. Etenkin Puistokadun ja Vapaudenpatsaan välinen osuus on erittäin kapea ja osittain siinä on mäen takia huono näkyvyys - ’läheltä piti’ -tilanteita sattuu toistamiseen. Hanko tarvitsee kesän ajaksi toisenlaisen liikennejärjestelyn joka paremmin ottaa huomioon turvallisuuden. Pääsääntöisesti läpiajo Appelgreenintiellä pitäisi kieltä mikä ei estä pääsyä rannoille, tenniskentälle tai majoituskohteisiin. Parhaiten tämä saavutetaan jos läpiajo autoilijoille katkaistaan Myrskytien ja Uimaritien välillä ja liikenne parkkialueille, rannalle ja tenniskentälle ohjataan Korsmanninkadun kautta.
Pete88
Korsmaninkatu myös yksisuuntaiseksi menosuuntaan rantaan torilta alkaen, ja tienvierus yhteensuuntaan parkkirivistönä koko matkan. Nycanderinkatu siitä sujuvasti jatkoksi yhdensuuntaiseksi rannasta mäkeä ylös ja torille, sekä siinä samoin toinen tienvierus parkkipaikkoja.

Nycanderinkadun- ja mäen tukkoon parkkeeraus on vähintään yhtä suuri ongelma kuin Appelgrenintien.
Pebbles
Onko niin, että vain liikennevaarallinen pysäköinti on rangaistavaa Hangossa?
Anonyymi
Appelgrenintien yksisuuntaistaminen on paluuta vanhoihin käytänteisiin. Ehdottomasti hyvä asia ja saisi olla käytössä vaikka koko kesäajan.
Pysäköinti rehottaa vuodesta toiseen villinä. Siihen ei ole puututtu syistä, joista ei ole julkisuudessa keskusteltu. En tiedä pelkäävätkö päättäjät että turisti pahoittaa mielensä ja ei tule itse uudelleen Hankoon, eivätkä tämän nyt taaperoiässä olevat lapsetkaan aikuistuttuaan tule koettuaan mielipahaa.
Kaukoparkit ovat toimiva ratkaisu, vain jos liikenne sinne saadaan toimivaksi. Missä on esim. vanha kunnon merikäärme. Maksuton kulku parkkipaikoille takaisi, että sitä käytetään.
Pysäköinti/majoittuminen kielletyille alueille saadaan hillittyä vain kun niihin puututaan. "Vallattomasta" pysäköinnistä aiheutuu myös todellista vaaraa, esim. Plagenin ympäristössä kulkuväylät käyvät kapeiksi tai kevyen liikenteen väylät tukitaan täysin. Miksi kaupunki ei voi tehdä sopimusta jonkun parkkipaten kanssa kesäajaksi?
J.S.
Kaupungin alueen pysäköinnit tulisi olla kunnan valvonnassa, jotta mahdolliset pysäköintivirhemaksut jäisivät kaupunkiin.
Nykyisin pysäköintiä valvoo (jos valvoo) poliisi ja ymmärtääkseni poliisin määräämät maksut menevät valtiolle.
Kesällä kunnallinen valvoja saattaisi tienata palkkansa....
Miksi lisätä "turhia" rajoituksia kun ole mitään valvontaa eikä sanktioita?
Esimerkkeinä Itäsataman pysäköintirajoitukset, joita ei noudata juuri kukaan sekä Satamakadun kesäinen läpiajokielto, jota noudattaa lähinnä vain turistit. Paikallisilla sama ajolinja kesät - talvet.
Kuntalainenkulkija
Kun todella isoista tapahtumista puhutaan, niin esimerkiksi asuntomessuilla käy huomattava määrä ihmisiä jotka eivät pääse omine autoineen lähellekään tapahtumapaikkaa. Silti käyvät siellä messuilla. Samoin voisi Orioninkadun suuri rekkaparkki olla pysäköintialueena yleisölle tuona viikonloppuna, josta non-stop bussit kuskaisivat ihmisiä aivan samalla tavalla kuin kuskaavat koko kuukauden asuntomessuille. Tämä yhtenä tapana keskittää pysäköinti ja siirtää yleisö.
Timo Sarojärvi
eihän tommonen voi mitenkään onnistua Hangossa.Turistit nyt jättää autonsa miten sattuu eikä kukaan muutenkaan noudata liikennesääntöjä.
Hangöbo 67år

Kommentoi

Seuraa hanko-nyt.fi