(4) kommenttia

Kaupunginhallitus tyrmäsi ehdotuksen uudesta sillasta, jolla tasoristeys korvattaisiin

Tasoristeys jää nykyiselleen, jos Hanko ei lähde mukaan eritasoliittymähankkeeseen.

Väyläviraston ehdotus Appelgrenintien tasoristeyksen poistamisesta ja uuden sillan rakentamisesta tyrmättiin kaupunginhallituksessa maanantai-iltana. Ehdotus hylättiin äänin 6-3.

Eritasoylikäytävän rakentamiseen otettiin nyt Hangossa ensimmäistä kertaa virallisesti kantaa. Asia oli esillä jo tammikuussa, mutta silloin se palautettiin ja edellytettiin infotilaisuuden järjestämistä kaupunkilaisille.

Asiaa on valmisteltu kaupungin ja Väylän yhteisessä työryhmässä, joka päätyi esittämään kolmesta vaihtoehdosta nykyisen tasoristeyksen kohdalle rakennettavaa siltaa radan yli.

Väyläviraston tarjous on, että valtio maksaa puolet arviolta 5 miljoonan euron kustannuksista ja kaupunki toisen puolen.

Uusi silta rakennettaisiin samalla, kun rataosuutta sähköistetään. Valtion budjettivaroissa on varattu erillinen määräraha tasoristeysten poistamiseen Hanko-Hyvinkää -radalla.

Kaupunginhallituksessa Sture Söderholm (r.) esitti, että ehdotusta ei hyväksytä. Äänestyksessä Söderholmin ehdotusta kannattivat Helena Lesch-Saarinen (r.), Aila Pääkkö (sd.), Bernt Förström (sd.), Birgitta Gran (vas.) ja Pertti Ruuska (ps.).

Vähemmistöön äänestyksessä jäivät Torbjörn Ekholm (r.), Jorma Nousiainen (sd.) ja Päivi Rahkola (kok.).

> Väylä pisti Hangolle pikatarjouksen: Tasoristeyksen poistoon tulee valtiolta rahaa, jos päätös syntyy nopeasti (Hanko-nyt.fi 18.2.)

Korjattu jälkikäteen: Asia ei mene tällä erää enää valtuuston käsittelyyn.

(4) kommenttia
Kommentit (4)

Kommentit (4)

Voi hyvät hyssykät noita kaupunginhallituksen jäseniä. Tuollaisetko sinne on äänestetty ?
Ainoa kustannuskelpolinen ja järkevä vaihtoehto ei käy hammaslääkärille. Valtio maksaisi puolet, mutta ei. Venkoillaan ja sitten kaikki kaatuu kaupungin maksettavaksi kun ei miellytä jonkun taivaanrannan maalarin silmää. Olisi kiva kuulla kaupunginhallituksen parempi vaihtoehto. Maalaisjärjen käyttö on sallittua Hagissakin.
Kummastuttaa
Jos päätöksenteossa haluaa nähdä jotain hyvää niin se ei ollut ryhmäpäätös.

Puomislalomia ei saa päättymään kevyen liikenteen osalta muuta kuin riittävän korkealla aitaamisella ja silloin on jo toteutettu liikenteen ohjaava ratkaisu. Turvallisuutta voitaisiin parantaa myös junien nopeutta alentamalla. Taisi joku tiedotustilaisuudessa sanoa, että niiden nopeus on 60 km/tunnissa. Voisiko junien nopeuden laskea vaikka taajamanopeuteen 40 km/tunnissa? Aikasäästö korkeammalla nopeudella on hyvin vähäinen.

Syyllisyys-/vastuukysymyksien selvittämiseksi alueelle voisi rakentaa myös tallentavan kameravalvonnan.
J.S.
Taas kaupunkilaiset joutuvat huomaamaan että meidän päättäjät huopaa ja soutaa ja loppupäässä Väylävirasto vetäytyy hankkeesta ja kaupunki maksaa kaiken itse - oli ratkaisu mitä tahansa. Se on niin nähty...
Krister
Lähtökohtana sillan rakentamiselle on turvallisuus. Nykyiset puomit pystyy ohittamaan ja näin on kuulemma tehtykin. Itse näkisin, että nykyisin mahdollinen "puomislalom" on estettävissä systeemillä, jota näkee jossain Baltiassa sekä Venäjällä. Hyvissä ajoin ennen junan saapumista eteen nousee levy joka estää kiskoille ajamisen mutta mahdollistaa kuitenkin poistumisen mikäli sattuisi niin onnettomasti että jäisi esteiden väliin kiskoille. On varmasti kustannustehokas siltaan verrattuna joskin liikenteen sujuvuuteen siitä ei olisi apua. Jos raskas liikenne ohjataan muualta kuin ko. tasoristeyksestä, ajoittainen ruuhkautuminen helpottaisi.
PKPK

Kommentoi

Seuraa hanko-nyt.fi