(0) kommenttia

Kehä V Hangosta Porvooseen saatava poikittaiseksi pääväyläksi – kunnat toivovat yli 80 milj. euroa parannustöihin

Valtatie 25 ja Kantatie 55 muodostavat kehäväylän Uudellamaalla.

Kehä V:n kehittäjäkunniksi julistautuneet Vantie 25:n varren kunnat ja kaupungit kiirehtivät tieosuuden kehittämistä Uudenmaan poikittaisliikenteen pääväyläksi.

Vetoomuksessa viitataan esimerkiksi kehittämisen hyöty-kustannussuhteeseen, joka on selvitysten mukaan poikkeuksellisen suuri.

− Kehä V:ä kehittämällä parannettaisiin tien turvallisuutta, sujuvoitettaisiin liikennettä ja mahdollistettaisiin työvoiman liikkuvuutta, toteaa Vihdin kunnanjohtaja Erkki Eerola.

Väylän hyöty-kustannussuhde (HK-suhde) on Eerolan mukaan jo nykyisellään 1,8.

− Monia hankkeita on toteutettu alhaisimmilla tunnusluvuilla. Tämän takia se olisi loistava osa myös työllisyyttä tukevaa EU:n koronaelvytystä, Eerola sanoo.

Yhdessä Mäntsälän ja Porvoon välillä kulkevan kantatie 55:n kanssa valtatie 25 muodostaa Kehä V:ksi kutsutun väylän ja kehityskäytävän rungon Hanko-Hyvinkää -rautatien kanssa.

Kehä V:n vaikutusalueella on 221 000 asukasta, ja kuntien väestönkasvu on ollut yli 11 prosenttia viimeisen 20 vuoden aikana.

ELY-keskuksen viime vuonna tekemässä Hanko-Mäntsälä - osuuden päivityssuunnitelmassa on arvioitu, että kohdentamalla 84 miljoonaa euroa Kehä V:n ensi vaiheen parannustöihin pystytään vaikuttamaan merkittävästi liikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen.

Lisäksi muita pikaisia alueellisia parannuskohteita on noin 15 miljoonan euron edestä.

Yksi iso kohde on alkamassa Raaseporissa, kun Karjaan risteykseen (ABC; Shell) rakennetaan eritasoliittymä.

(0) kommenttia
Kommentit

Kommentoi

Seuraa hanko-nyt.fi