(0) kommenttia

Ravintola Origon omistajat vaihtuvat!

Kuvassa: Jan Westerling

Kaksikymmentä vuotta Ravintola Origoa luotsanneet Jan ja Joanna Westerling ovat myyneet ravintolansa NoHo Partners Oyj:lle

Origosta on vuosien saatossa kehkeytynyt monien tuntema brändi, joka tarjoaa asiakkailleen meren tuntumassa sijaitsevassa viihtyisässä makasiiniravintolassa maukasta ja laadukasta ruokaa: tästä suurin kiitos kuuluu ehdottomasti Westerlingin pariskunnalle. Seuraavassa ravintoloitsija Jan Westerlingin ajatuksia ja muistoja vuosien varrelta.

Sattumien kautta ravintola-alalle

Jan Westerlingin päätymistä ravintola-alalle voidaan pitää pienimuotoisena sattumana.

– Selailin varusmiespalveluksessa ollessani ruk:ssa armeijakaverini Haaga Instituutin pääsykoekirjoja ja ne vaikuttivat mielenkiintoisilta. Sattuma vaikutti suuresti uravalintaani ja päätymiseeni ravintola-alalle, Westerling kertoo.

Kahdenkymmenen vuoden aikana ravintola-alalla on tapahtunut varsin suuria muutoksia.

– Kesän lopulla vuonna 2000, rupesin etsimään ravintolaa. Alussa tarkkailin pääkaupunkiseudun ravintolatilannetta, mutta hintataso oli varsin korkea. Vuoden 2001 alussa selailin Marskin baarissa baarimikkona ollessani Hesaria ja silmiini osui ilmoitus, missä kerrottiin, että Hangossa olisi ravintola myytävänä. Soitin kyseisenä iltana välittömästi välittäjälle ja hän kertoi, että kyseessä oli Ravintola Origo.

– Vaimoni Joanna on syntyperäinen hankolainen: soitin hänelle, mutta hän osoitti alussa lievää skeptisyyttä Origoa kohtaan, koska piti ravintolaa varsin kovatasoisena ja isona palana aloittelevalle ravintoloitsijalle. Päätimme kuitenkin yhdessä ja selkeästi sovitulla työnjaolla tarttua haasteeseen ja nyt olemme pyörittäneet Origoa 20 vuotta.

Origo on tunnettu ravintola myös Hangon rajojen ulkopuolella. Ravintolasta onkin vuosien saatossa kehkeytynyt monien tuntema brändi, joka synnyttää positiivisia mielikuvia.

– Alussa tavoitteenamme oli päästä hommaan sisään eli pitää laiva niin sanotusti pinnalla ja oppia se, mitä ravintolan pyörittäminen käytännössä tarkoittaa. Ensimmäisen kesän jälkeen vaimoni jatkoi vielä opintojansa ja minä puolestani tein keikkahommia pääkaupunkiseudun ravintoloissa. Toisen kesän jälkeen emme enää työskennelleet muualla, vaan keskityimme Origoon.

– Teimme selvän suunnitelman siitä, minkälaisen ravintolan haluamme Origosta luoda. 2000-luvun alussa Hangossa oli varsin paljon yrityksiä ja heillä vastaavasti tarvetta ravintolalle, jonne he voivat asiakkaitaan tuoda esitelläkseen toimintaansa. Panostimme siihen, että ruokalistan tuli olla mahdollisimman laadukas, joka saa asiakkaan hyvälle tuulelle ja hymyilemään. Tähän olemme aina Origossa tähdänneet, emmekä ole tavoitteestamme vuosien saatossa tinkineet. Alussa olimme vuokralla kaupungin omistamassa kiinteistössä ja vuoden 2003 lopulla meille tarjoutui mahdollisuus kiinteistön ostamiseen.

– Halusimme panostaa siihen, että olisimme omaleimainen ja omannäköisemme ravintola. Esimerkiksi saaristolaispöytä on alusta asti ollut tärkeä osa ravintolan brändiä kuten myös lohikeitto ja halusimme panostaa siihen, jotta se olisi juuri sellainen kuin halusimme eli Origon lohikeitto. 2000-luvun puolessavälissä käynnistyi lähiruokabuumi: tartuimme siihen välittömästi ja ryhdyimme luomaan suhteita lähialueen tuottajiin, joiden tuotteita raaka-ainevalikoimastamme löytyy, Westerling kertoo ja painottaa, että lähiruokatrendistä muodostui pysyvä ilmiö ja se oli tullut jäädäkseen.

Alkuvuosina asiakkaista valtaosa päätyi Origossa vieraillessaan joko saaristolaispöytään, pippuripihviin tai lohikeittoon.

– Kaikki muut ruokalistalla olleet vaihtoehdot olivat olemassa ikään kuin ainoastaan sitä varten, että halusimme pitää henkilökunnan aktiivisena ja heidän mielenkiintonsa yllä. Nykyään tilanne on täysin päinvastainen ja ruokalistalla olevia tuotteita halutaan kokeilla laajalla skaalalla ja monipuolisesti.

Kehitysprojekti tullut päätökseen

Yksi keskeisimpiä syitä siihen, miksi Westerlingit ovat päättäneet luopua Origosta on se, että he pitivät sitä eräänlaisena kehitysprojektina.

– Alussa opettelimme olemaan yrittäjiä ja ravintoloitsijoita. Muutamassa vuodessa meille valkeni se, mihin suuntaan halusimme lähteä ravintolaa viemään ja veimme projektin niin sanotusti maaliin. Muutama vuosi sitten tulimme vaimoni kanssa siihen lopputulokseen, että olemme tehneet Origon osalta sen, mitä osaamme tehdä ja olemme pitäneet ravintolaa niin sanotusti stabiilissa tilassa. Koska meillä ei enää ollut selkeää visiota siitä, miten ja mihin suuntaan haluaisimme Origoa kehittää, niin katsoimme, että oli järkevintä myydä ravintola.

– Työnantajana minulla on aina myös ollut vastuullani ravintolan henkilökunta ja koin mielekkääksi keventää taakkaani. Minulla ei myöskään ole enää vastaavanlaista taloudellista pakkoa painaa satalasissa vuorokaudet läpeensä, koska en tarvitse enempää kuin mitä minulla jo nyt. En mielestäni ole millään mittarilla rikas, mutta en tarvitse enempää, mitä minulla nyt on. Olen järjestänyt asiat sillä tavalla, että voin viettää mukavaa elämää ja tehdä muitakin asioita. Kun rupeaa kohta olemaan 50 vuotta mittarissa, niin pahin tappajan vaisto rupeaa miehen elämässä pikkuhiljaa laantumaan, eikä tarvitse enää välttämättä olla jatkuvasti taistelemassa eturintamassa, Westerling nauraa ja kertoo, että elämä Espanjan kodissa jatkuu jossain vaiheessa: mahdollisesti silloin, kun perheen poika saa peruskoulun päätökseen. Tytär on suorittanut lukiota Hangossa ja kirjoittaa ylioppilaaksi tulevana keväänä.

Vuoden 2022 alusta alkaen Origon omistajaksi tulee suomalainen ravintola-alan pörssiyhtiö NoHo Patrtners Oyj.

– Myimme liiketoiminnan NoHo Partnerssille ja Levin Ravintolakatu oy on taho, joka toiminnasta käytännössä rupeaa vastaamaan: he ovat jo pidemmän aikaa vastanneet HSF:n ja Itämerenportin ravintolatoiminnasta kesäravintoloina. Olen ymmärtänyt, että he tulevat ainakin alussa jatkamaan ympärivuotista ravintolatoimintaa Origon osalta. Heillä toki varmasti on erilaiset painopisteet, joihin he haluavat liiketoiminnallaan panostaa ja miettivät asioita omasta näkökulmastaan.

– Origohan oli ympärivuotisesti auki vuoden 2012 keväästä lähtien: alussa ympärivuotisen ravintolatoiminnan pyörittäminen vaikutti täysin utopistiselta, mutta vakiinnutimme paikkamme, koska ihmiset luottivat siihen, että Origo on aina auki. Viime kesä oli osaltamme kaikkien aikojen paras.

Vaikka elämä Origon osalta Westerlingien osalta päättyy, niin Ravintola Makana on edelleen heidän omistuksessaan.

– Makana on myytävänä ja on varauduttava siihen, että jatkamme vielä jonkin aikaa kyseisen ravintolan pyörittämistä. Tulemme jollakin aikavälillä joka tapauksessa luopumaan Makanasta. Olen viettänyt kaksi talvea Espanjassa ja tullut siihen tulokseen, että tulen hyvin toimeen vaimoni ja itseni kanssa, eikä ole pakko olla jatkuvasti tekemässä jotain: olen tekemiseni tehnyt, eikä minun tarvitse todistella kenellekään yhtään mitään. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö olisi valmis tarttumaan mielenkiintoisiin haasteisiin, mikäli sellainen sattuu eteeni osumaan: en kuitenkaan varsinaisesti etsi yhtään mitään. Ravintolabisnes ei kuitenkaan tulevaisuudessa tule olemaan osa elämääni: kaikki riippuu siitä, mitä elämä heittää eteen. En meinaa hötkyillä, vaan annan asioiden tapahtua, Westerling päättää.

Hanko-Nyt toivottaa Westerlingin perheelle hyvää ja mielenkiintoista tulevaisuutta!

(0) kommenttia
Kommentit

Kommentoi

Seuraa hanko-nyt.fi