(0) kommenttia

Sillan iso valu-urakka alkaa, sääkin näyttää kohtuulliselta – viilentävät vesiputket pitävät lämpötilan aisoissa

Siltakannen raudoituksen viimeistelyä tehtiin tiistaina.

Hangon ylikulkusillan rakennustöissä koittaa varsinainen h-hetki keskiviikkoaamuna, jolloin alkaa siltakannen valaminen. Työ jatkuu keskeytyksettä pari vuorokautta.

Betonia ajaa siltatyömaalle kahdelle pumppuautolle 10-20 autoa. Valaminen on tehtävä yhtäjaksoisesti, eikä taukoja voida pitää.

Työpäällikkö Matti Rekilä Kreate Oy:stä kertoo, että siltaurakka on suurin piirtein aikataulussa. Valutyö oli tarkoitus tehdä viikko pari aiemmin, mutta toisaalta kovimpien helteiden aikana se ei olisi onnistunut.

Lämpimään säähän on Rekilän mukaan varauduttu erikoisjärjestelyihin. Siltakanteen on pelkästään betonin kuivumista varten asennettu vesiputket, joilla uutta betonia voidaan viilentää.

Betoni kuivaessaan tuottaa jo itsessään runsaasti lämpöä. Kuivuvan betonin lämpötila ei saa nousta missään vaiheessa yli 70 asteen.

Betonin annetaan kuivua pari viikkoa, minkä jälkeen siltakansi jännitetään. Sen jälkeen elokuun puolenvälin aikoihin alkaa muottien purkutyöt, joka on myös työläs vaihe.

Purkutöitä joudutaan tekemään auto- ja junaliikenteen takia jonkin verran myös öisin.

Ylikulkusillan urakka on Rekilän mukaan sujunut suunnitellusti, vaikka korona-aika on tuonut lisähaasteita.

− Erityisesti teräksen saanti on tuottanut harmaita hiuksia. Onneksi varauduimme puutavaran hankintaan hyvissä ajoin ja toimitusvaikeuksia ei ollut.

Hangon uuden ylikulkusillan on määrä olla käytössä ensi vuodenvaihteen aikoihin.

Siltaurakan on tilannut Väylävirasto ja valtio maksaa kulut.  

(0) kommenttia
Kommentit

Kommentoi

Seuraa hanko-nyt.fi