(4) kommenttia

Väylä pisti Hangolle pikatarjouksen: Tasoristeyksen poistoon tulee valtiolta rahaa, jos päätös syntyy nopeasti

Appelgrenintien tasoristeys korvataan sillalla tai alikululla, jos Hangon kaupunki lähtee mukaan valtion hankkeeseen. (kuva: Harry Santamäki)

Hangon kaupunki joutuu päättämään jo lähikuukausina, lähteekö se mukaan korvaamaan Appelgrenintien tasoristeyksen jollakin muulla yhteydellä.

Kaupunki ja Väylävirasto järjestivät torstai-iltana videoyhteydellä avoimen infotilaisuuden, jossa selostettiin vaihtoehtoja sulkea tasoristeys ja rakentaa uusi yhteys joko radan yli tai ali. Vaihtoehtoja on esitetty kolme.

> Lue lisää: Uutta 120 metrin siltaa ehdotetaan tasoristeyksen päälle – kaksi muuta vaihtoehtoa myös tutkittu (Hanko-nyt.fi 15.1.)

Esitys tasoristeyksen poistosta liittyy Hanko-Hyvinkää radan sähköistykseen, joka alkaa ensi kesänä Hanko-Karjaa -osuudella ja jatkuu vuoden 2023 loppuun saakka.

Hankkeeseen on eduskunta myöntänyt määrärahat ja niissä on korvamerkitty 16 miljoonaa euroa tasoristeysten poistamiseen. Koko osuudella niitä on yli 70 kappaletta ja joitakin niistä voidaan myönnetyillä rahoilla poistaa.

Tasoristeysrahoista kilpailevat radanvarren kuusi kuntaa. Ehdotus Appelgrenintien tasoristeyksen poistamisesta tuli Väyläviraston puolelta viime vuonna.

Ehtona on, että kaupunki lähtee mukaan hankkeeseen. Alustavasti on kaavailtu, että kustannukset laitettaisiin puoliksi valtion ja kaupungin kesken. Alustava kustannusarvio eri vaihtoehtojen välillä liikkuu 5-8 miljoonassa eurossa.

Infotilaisuuden vetäjät vastasivat yleisökysymyksiin, jotka puretaan myöhemmin myös kaupungin nettisivulle.

Hangolla on edellisestä alikulkuprojektista huonoja kokemuksia mitä tulee kustannuksiin, jotka karkasivat.

Hangon maanrakennuspäällikkö Jukka Takala totesi, että Appelgrenintien projektissa riskejä voidaan pienentää, jos valitaan radan yli johtava silta.

Vaihtoehtoina olevissa alikulkutunneleissa kustannusriskit ovat suuremmat. Niissä jouduttaisiin menemään noin 3 metriä pohjavesitason alle ja toisaalta maan alta voi löytyä monia yllätyksiä.

Mitä, jos ei tehdä mitään? Rataisännöitsijä Kaj Grönqvist totesi, että silloin tasoristeys jää ennalleen, mutta sen turvallisuutta ei voida parantaa.

Rakentamisen aluepäällikkö Erkki Mäkelä muistutti, että tasoristeyksessä on nyt puomit. Jos turvallisuutta halutaan kehittää, ainut vaihtoehto on tasoristeyksen poisto.

Väyläviraston edustajat korostivat useampaankin otteeseen, että Hangolla olisi nyt ainutlaatuinen sauma saada tasoristeys korvatuksi, mitä ei ehkä tule uudestaan vuosikymmeniin.

Kaupunginjohtaja Denis Strandell totesi, että radan sähköistystä on odotettu 25 vuotta ja toisaalta valtio on rakennuttamassa uutta siltaa parhaillaan radan yli ja uusi alikulku on saatu viime vuonna valmiiksi.

Strandellin mielestä on vaikea kuvitella, milloin Hangon vuoro tulisi jälleen, kun Väylä päättää investoinneista, siinä voisi kulua kymmeniä ja taas kymmeniä vuosia.

Hangolta odotetaan nopeita ratkaisuja eli periaatepäätöstä hankkeesta. Takala otaksui, että joitain pitäisi päättää jo ennen ensi kesälomia.

Mäkelä korosti hankkeessa ennen kaikkia turvallisuuskysymyksiä. Tasoristeykset on tavoitteena saada kaikki pois, mutta niitä on vielä jäljellä noin 2 500 koko maassa, joten aikaa kuluu.

Väylän turvaluokituksessa Appelgrenintien tasoristeys on listattu vaarallisuudessa koko maassa sijalle 154.

Radan sähköistys ei sinänsä vaikuta mitään siihen, voidaanko tasoristeys jättää ennalleen vai rakentaa ali- tai ylikulku.

Appelgrenintien tasoristeyksen korvaaminen voisi alkaa aikaisintaan ensi vuonna, kun rakenteilla oleva silta Halmstadinkadulla on käytössä.

(4) kommenttia
Kommentit (4)

Kommentit (4)

Myönnän, en ollut mukana infotilaisuudessa , mutta kuviin viitaten minulla on yksi kysymys. Onko ajatus tosiaan että kevytliikenne tulisi sillan yli, vai voisiko tehdä kevyt alikulku sille? Jäätynyt tienpinta, raskas rekka ja polkupyörä ei ehkä ihan ole paras vaihtoehto. Mäki (silta) ja risteys on aika erilaiset kun on kyseessä raskaat ajoneuvot. Mutta uskotaan että tulee hyvää, riippumatta siitä jos tulee risteys, alikulku vai silta :)!
Johannes Laxell
Ja kommentistani jäis pois: Suurkiitokset kaupungille hyvästä esittelytilaisuudesta 18.2.. Älkää unohtako tällaista kanavaa. Koronasta on ollut jotain hyötyäkin.
J.S.
"Rakentamisen aluepäällikkö Erkki Mäkelä muistutti, että tasoristeyksessä on nyt puomit. Jos turvallisuutta halutaan kehittää, ainut vaihtoehto on tasoristeyksen poisto."

Tasoristeyksen poistamista ei po:n perusteella siis edellytetä. Ei tehdä mitään- vaihtoehto olisi edullisin ja ehkä järkevin vaihtoehto, koska
- vahinkohistoria on olematon ja riskin toteutumisen todennäköisyys on kokonaisuudessan hyvin pieni
- erityisesti kevyelle liikenteelle ei tulisi muutoksia.

Jos liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta halutaan parantaa, niin lisätkää uusia liikennevaloja joilla estetään kääntyminen Appelgrenintielle kaikista liikennesuunnista silloin, kun juna on lähestymässä. Ei radan ylittävä liikenne (Esplanadi-Santalantie ja Täktomintie-Korsmaninkatu) olisi tällaisella järjestelyllä käytettävissä.

Jos tasoristeys poistuu, niin siltavaihto pitäisi unohtaa. Siitä tulisi ikuisiksi ajoiksi järkyttävän ruma ja visuaalisesti ympäristöön sopimaton. Tosiasia lienee, että silta-aukon korkeus rataan pitää olla noin seitsemän metriä jolloin päälle tulee sitten vielä siltarakenteet (+meluesteet) ja korkeat ajoneuvot. En ole havainnekuvissa huomannut yhtään rekkaa siltaa ylittämässä... Ainoa järkevä toteutus, jos jotain tehdään, olisi alikulku. Ajoaukon korkeudeksi riittänee noin neljä metriä. Satunnaisille korkeammille kulkijoille löytynee varmaankin vaihtoehtoinen reitti. Ja vaikka alikulun rakenteet menisivät pohjaveden korkeuden alapuolelle, niin kyllä siihenkin löytyy rakennusteknisiä ratkaisuja.
J.S.
Tulihan se sieltä! Kuin paras TV-shop: nyt/heti/kiire. Veikkaus: laitetaan omaa rahaa likoon (minimi kolme miljoona) kun sitä muuta nyt "on tarjolla" koska "ei tiedetä milloin on seuraava mahdollisuus". Saahan sitä velkaa jonka kutistuva kaupunki sitten maksaa... Voihan olla että cruisailu vähenee Appelgrenintiellä, taas yksi syy vähentää käyntejä eteläpuolella.
Johannes Laxell

Kommentoi

Seuraa hanko-nyt.fi